Baroko
Baroko
název pochází pravděpodobně z portugalského baroco neboli nepravidelná perla. V italském překladu je barocco nepravidelný, pokroucený, zakřivený. Jako ostatní styly je částečnou negací předchozích. Pejorativní název mu dali teoretikové klasicismu, jako projev zvráceno vkusu, kvůli němuž ho odsuzovali. Vládne v evropském umění v 17st. a v prvních desetiletích 18.st.
Má tři vývojové etapy: ranný barok(počátek 17st.)
vrcholný barok(konec 17st. a první pol.18st.)
a přerůstá do rokoka(1740-1780)
Baroko ruší harmonickou vyváženost renesance a klidnou kompozici, vnáší do ní ruch vířívý pohyb, kontrasty a dizonance, maximální vypětí hmoty, silné dramatické světelné efekty. Motivy jsou líčení velkolepých alegorických a mytologických výjevů, oslavujících v podobě antických bohů a hrdinů příslušníky panovnických rodů nebo šlechty. Sugestivně zobrazuje ukrutné scény mučení křesťanských světců. Má sklon k nadsázce. Hlavním výrazem barokního umění je vášeň a patos.
Rozvoj baroka souvisel s protireformačním katolictvím a posílením vlivu a moci feudální šlechty, proto se rozvinulo především ve státech jako Španělsko, část Nizozemí, Portugalsko, Rakousko a Čechy. Za mořem v Novém světě to byla Brazílie a Mexiko. Francii ovládal klasicismus a Holandsko realismus. Jelikož v nich ale nacházíme prvky baroka, označujeme je proto jako barokní klasicismus a barokní realismus.
Architektura
V barokní architektuře rozlišujeme styl dynamický a klasicistní.
Hlavní prvky: složité členění, půdorysy staveb mají tvar mnohoúhelníku, objevují se křivky odvozené z kružnic a elips. Zdi jsou členěny vertikálně římsami, balistrádami a balkony, horizontálně pilíři, pilastry, výstupky, výklenky. Okna zakončena oblouky, často mají tvar oválu, kružnice nebo elipsy. Budovy zaklenuty kupolemi. Klenby zdobené freskami, které jsou kompozičně rešené tak aby vzbuzovaly dojem nekonečného prostoru(oblaka..) Tarová bohatost podtržena drahými materiály-zlato, typické užívání falešného barevného mramoru, tzv.štukolustro.
Nejvýznamější osobností je ital Lorenzo Bernini - upravuje náměstí s kolonádou před chrámem sv. Petra v Římě.
Sochařství
Dynamizace hmoty, dramatický obsah, sochy mají široká gesta, exaltované výrazy tváře(přepjatý). Snaha o překonání hmoty náročným tvarem a oduševnělým obsahem. Materiály používané byly měkký kámen, sádra, dřevo, kov. Povrchová úprava-zlacení a polychromie(barevná úprava materiálu)
Na náměstích se objevují sochy světců, sousoší, fontány, morové sloupy. Na křižovatkách cest kapličky a boží muka. V zahradách alegorické plastiky, umísťované i ve výklencích stěn.
K významných sochařům patří již uvedený L. Bernini - je autorem sousoší Apollón a Dafné a Vidění sv. Terezie. Ve své práci navazuje na Michelangela.
Malířství
dramatický a dynamický výraz,bohatá barevnost, dramatické světelné efekty(temnosvit), iluze nekonečného prostoru, dramatické náměty mytologického a náboženského charakteru, zájem o portrét, fresková výzdoba na stěnách i stropech, motivy krajin, zátiší i žánrové náměty.
Itálie
Caravaggio (1573-1610)- položil základ barokního malířství. Známá jsou díla Obrácení sv.Pavla a cyklus ze života sv.Matouše.
Tiepolo
Vlámské malířství
Peter Paul Rubens (1577-1640)-jeho tvorba se blíží naturalismu, díla cyklus ze života Marie Medicejské a Únos dcer Leukippových.
V jeho dílně pracoval Anthonis van Dyck, později se stal dvorním malířem anglického krále. Vynikl jako portrétista.
Holandsko
Frans Hals - portrétní malba
Rembrant van Rijn (1606-1669)-nejslavnější malíř hol.baroka, využíval šerosvit a pastozní nanášení barev. Rovnocennou sočástí jeho tvorby se stala i grafika. Vynikal jako portrétista. Nejznámější díla jsou Noční hlídka, Anatomie dr.Tulpa, autoportréty.
Jan Vermeer van Delft (1632-1675) - Pohled na město Delf, Dívka čtoucí dopis, Alegorie - Malířství, Žena u okna
Francie
ideální zobrazení krajiny
Nicola Poussin a Claude Laurrain
Španělsko
Diego Velazquez - pracoval u dvora, v portrétech jemně ironizuje členy vládnoucího rodu
Francisco de Goya - ve svých dílech kritizoval intriky královského dvora a inkvizici, zobrazoval pravdivě život lidu, mistr portrétní malby, nejslavnější obrazy Nahá Maja, Oblečená Maja, Rodina Karla IV, Sabat čarodějnic
Anglie
William Hogarth - portréty a moralizující náměty
ROKOKO
umělecký styl, vznikl roku 1720, uplatnil se nejvíce v architektuře, v um.řemesle(nábytek, porcelán) dekorativní malbě, typickým znakem je hravost, půvab, sentiment, zdobnost, dekorativnost. Typickou technikou je pastel.
Baroko u nás
Barokní umění se k nám dostalo z Itálie, přes jižní Německo. Samostatného rozvoje se dočkalo až v na počátku 18st., kdy vzniká pojem český neboli pražský barok. Vyvrcholení je spojeno s díly J.Santiniho a rodiny Dienzenhoferů.
Jan Santini(zvaný Aichel) byl originálním architektem.