Renesanční Benátky
23. 3. 2008
RENESANČNÍ BENÁTKY
(severoitalská malířská tradice)
Benátčané se odklonili od ostrých, takřka sochařských hran a tvarů a zdůraznili naopak barvu a světelné odstíny. Od první chvíle se také od Florenťanů lišili svým smyslem pro křehkou lyriku.
GIOVNNI BELLINI(1427-1516)
+otec JACOP(1400-1470/71)
+bratr GENTIL(1429-1507)
(benátská tradice- dovednost se předávala z jedné generace na druhou)
(otec žákem GENTILE DE FABRIANIHO-GOTIKA)
Belliniům vděčíme za to, čím k vrcholné renesanci přispěly koncem 15. a poč.16.st. Benátky
Mantegnův vliv –příbuzenské vztahy
Agonie v Getsemanské zahradě (londýnské National Gallery)2obrazy Belliniův i Mantegnův)Belliniho verze je méně agresivní a méně konfrontační
Madona na louce tvůrčí střídmost-benátský styl – více barvy nežli tvary-roozdíl mezi Florentským uměním
Z jeho pláten čiší jas, průračné světlo, v němž září barvy naplno
Lidé se již netyčí uprostřed přírody, ale stali se její součástí
Čtoucí svatý Jeroným v centru pozornosti je bílý králík, na pravo světec a u jeh nohou leží lev
Hostina bohů
Olejomalba a vlámský vliv
ANTONELLO DA MESSINA(kolem 1430-1479)
Byl prvním významným malířem jižní Itálie, ale nepatřil k žádné z tamních škol, nechal se ovlivnit vzdáleným vlámským uměním
-představuje most mezi Itálií a Nizozemím
-propagátorem van Eyckových olejomaleb
-olejomalba se díky němu uchytila
nejprve pouze v Benátkách a teprve pak ji přejali malíři ve zbytku Itálie
Neznámý mladík
Zvěstování Panně Marii
carlo crivelli(benátská mn.rodina)
Mantegnův vliv, rafinovanost tahů a čar se však už blíže manýrismus
-náboženské náměty, ale nenajdeme v jeho dílech hlubokou duchovnost
-uměl výtečně zobrazovat hmotu, zajímaly ho tvary a jejich dokonalá sohra, nikoli posvátnost či modlitba
CIMA DA CONEGLIANO(GIOVANI BATTISTA CIMA)
(1459/60-1517/18)
Svatá Helena